søndag den 21. september 2008

Alice Springs




Jeg har vært i Alice springs.i et par dage.
Alice springs liger i midten af Australien i ørkenen.
Jeg har set en ørken park og de flyvende læger og
set Alice Springs School of the Air.

Alice Springs School of the Air (ASSOA)


En dame der hed frøken Adelaide Miethke opdagede i 1951 at der var mange børn i ørkenen og bushen.Hun besluttede at lave en skole der hed Alice Springs School of the Air (ASSOA). De kaler sig den største klasse i værden. Skolen er lige 10 gange så stor som England.
Man skal være 4 og et halvt år får at begynde. Fra børnehave klasse til 7 klasse skal man gå i skolen. Der går hele tiden 120 børn i skolen i de sidste 20 år.
Den tætteste bor 80 kilometer væk der fra og den der bor længest væk bor 1200 kilometer væk. En gang om året besøger lærn børnene. Dem der bor længest væk kan det tage tre dage for lærne og nogen gange overnater hun der. Der er næsten ingen fædrer der er lære der hjemme.

Børnene snaker med lærn på computern. Man kan købe en huslære men det er der næsten ingen der har råd til ellers bruger de ders mor som lære. Børnene snaker med læren og klassen en time om dagen og så hjælper den der er der hjemme.
Tre gange om året mødes hele skolen og overnatter i en uge.
lærne sender post hvær anden uge med bøger og opgaver.
1 time om dagen mødes lærn og klassen på computeren.
Eleverne er gode til at læse og til matematik men ikke så gode til at arbjtde sammen.

Jeg er glad for at jeg ikke går i den skole og jeg ville savne mine klassekammerater. Jeg synes det var sjovt at se skolen.


De flyvende læger
De flyvende læger blev grundlarkt i 1928.
Lægerne hjælper dem der bor ude i ødemarken når de er syge.
De hjælper kun pacinter der bor op til 600 km væk fra Alice Springs.
Der bor i alt 36000 mennesker i området.
En ny flyvemaskine koster 600000 Australiske dollars.
De hjælper dag og nat hele året.
Det var spændne at se stedet.

Ingen kommentarer: